Bakar Kalori Dengan Penyusuan Susu Ibu

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam kenal semua pembaca…
 
Penyusuan susu ibu membakar lebih daripada 600 kalori sehari!
 
Menurunkan berat badan yang bertambah akibat kehamilan merupakan antara agenda utama yang mahu dilaksanakan oleh para ibu yang baru melahirkan bayi. Ada segelintirnya gusar dengan keupayaan diri mengurangkan berat badan sepanjang tempoh penyusuan susu ibu berlangsung. Alasannya, mereka mahu terus menyusukan bayi namun tidak mahu sebarang masalah timbul akibat terlalu obses dengan keinginan mengecilkan pertambahan saiz pada bahagian-bahagian tubuh tertentu.
 
Atasi dilema anda dengan fakta ini. Dengan pembakaran lebih daripada 600 kalori sewaktu menyusukan bayi, anda seolah-olah melakukan aerobik selama 2 jam setiap hari. Malah, kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Persatuan Pakar Pemakanan Amerika mendedahkan penyusuan susu ibu berupaya membakar lemak di sekitar pinggul dan punggung dengan berkesan.
 
Jadi, anda tidak perlu khuatir lagi. Matlamat anda dapat dipenuhi dengan menyusukan bayi secara eksklusif. Sewaktu hamil dahulu, anda menambah berat untuk menyimpan tenaga bagi menghasilkan susu ibu. Kini, sudah tiba masanya untuk anda menggunakan simpanan lemak itu dengan menyusukan bayi.
 
1. Jaga Corak Pemakanan
Pengurangan berat badan sepanjang tempoh menyusukan bayi adalah sesuatu yang pasti! Dalam memastikan kejayaan ini, anda hanya perlu mengekalkan diet yang sihat agar anda dan bayi memperoleh zat makanan yang diperlukan.
 
Cara terbaik ialah dengan ambil hanya sedikit kalori dengan mengurangkan amaun “tambahan” yang biasa diambil.
 
Apa yang dimaksudkan ialah gula tambahan dan lemak tepu yang biasanya terkandung di dalam makanan seperti manisan, masakan bergoreng, keju, susu penuh krim dan daging berlemak. Sebagai alternatif, gantikan jenis-jenis makanan ini dengan pilihan rendah lemak, bebas lemak, kurang manis dan tanpa gula tambahan.
 
2. Senaman
Ada pendapat menyatakan sesetengah jenis senaman boleh mengganggu penghasilan susu ibu. Merujuk kepada kenyataan Kumpulan Penyokong Penyusuan Susu Ibu Antarabangsa La Leche League, setakat ini tiada data kajian yang membuktikan pandangan berkenaan.
 
Faktanya, kajian yang pernah dilakukan oleh C.A Lovelady pada 1990 mendapati ramai wanita yang melakukan senaman secara tetap mampu meningkatkan pengeluaran susu ibu. Oleh yang demikian, anda sangat digalakkan untuk melakukan senaman secara rutin. Namun, dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu terutamanya bagi anda yang melahirkan bayi secara caesarean. Dengan cara ini, anda dapat menyingkirkan lemak dan pada masa yang meningkatkan tahap metabolisme dan tenaga tubuh.
 
3. Diet
Pakar laktasi menyarankan anda untuk memulakan rutin berdiet hanya selepas 2 bulan menyusukan bayi. Ini bagi memastikan penghasilan susu sedia ada berada di tahap yang stabil. Selepas tempoh itu, anda boleh mengurangkan pengambilan kira-kira 100 kalori sehari. Usah khuatir, pengurangan ini tidak akan memberi kesan negatif kepada kesihatan anda dan bayi. Menurut kenyataan La Leche League, anda boleh mengurangkan kira-kira 0.7 kg seminggu sepanjang menyusukan bayi tanpa kesan merbahaya.
 
Untuk makluman, kekurangan zat makanan tidak akan menjejaskan kualiti dan amaun susu ibu tetapi ia memudaratkan tahap kesihatan diri anda. Walaupun begitu, anda tidak perlu melakukan diet melampau kerana ia langsung tidak memberi kebaikan kepada diri anda dan bayi juga.
 
4. Buat pertimbangan
Beringatlah! Anda perlu mengambil makanan antara 1500 hingga 1800 kalori sehari untuk mengekalkan kestabilan amaun susu. Jadi, diet melampau yang menjurus kepada pengurangan berat badan secara pantas berpotensi memudaratkan bayi. Ketahuilah, toksin dan racun perosak boleh hadir dalam tahap yang rendah menerusi susu ibu.
 
Lebih daripada itu, ia mungkin boleh dilepaskan ke dalam susu ibu. Jadi, diet melampau sememangnya boleh menyingkirkan lemak di tubuh anda tetapi dalam masa yang sama menghapuskan zat makanan berharga di dalam susu ibu.
 
5. Pandangan Pakar
Kebanyakan pakar perubatan menasihatkan agar anda tidak perlu bimbang tentang pengurangan berat badan sehingga usia bayi mencecah 6 bulan. Memandangkan penyusuan susu ibu membantu melenyapkan lemak yang ada. Oleh yang demikian, sentiasa dapatkan pandangan daripada mereka yang pakar sebelum memulakan apa jua jenis program pengurangan berat badan.
 
Nak Kurus dengan selamat tanpa menjejaskan penyusuan anda??? Noleh mencuba set SET SLIM IBU MENYUSU kami..
 
Bagaimana supplement ini dapat membantu anda?
 
ESP
❁ mengawal nafsu makan
❁ memberikan khasiat protein pada badan
❁ membantu memberikan tenaga
 
ALFALFA COMPLEX
❁ bertindak sebagai detox (membuang lemak)
❁ menyingkirkan lemak berlebihan yang telah dipecahkan
 
LECITHIN
❁ memecahkan lemak di dalam badan
❁ baik untuk minda
 
OSTEMATRIX
❁ memberikan khasiat kalsium untuk ibu dan bayi
❁ kalsium amat diperlukan kerana ia antara nutrisi penting untuk penghasilan susu
 
Antara testimoni pengguna shaklee yang mengambil set shape-up shaklee . Hubungi kami pengedar Shaklee yang SAH!
Disclaimers* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.  
How to make orders:- ✍ PM: https://www.facebook.com/TakNakGemukLagi Email: nord.miraclevitamins@gmail.com ✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-2050258
Advertisements

[INFO] Bahayakah Suplemen Alfalfa?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam kenal semua pembaca…

Ramai betul yang prihatin dan amik berat dengan alfalfa sekarang ye. Macam-macam versi ada. Maklumla promosi bulanan Shaklee bulan Januari ni ialah Alflafa Complex. Ramai yang utarakan isu alfalfa setelah membaca artikel bahayakah menggunakan suplemen alfalfa,  11/7/2012 dari blog Dr Zubaidi.

Saya memang sangat setuju dengan artikel yang sangat bagus itu. Artikel yang bagus tetapi ramai yang baca separuh atau cepat buat andaian tanpa memahami isu yang diutarakan di dalamnya.
Untuk memudahkan anda, maka saya ringkaskan kenyataan dalam artikel tersebut dan cuba menjawab sebaiknya. Mari kita tengok apa sebenarnya yang orang takut dengan alfalfa ini?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Penyataan Dr Zubaidi, tidak salah ambil suplemen dan pastikan dari syarikat yang boleh dipercayai terutama dari segi penjagaan KESELAMATANNYA.

JAWAPAN: Memang betul dan shaklee adalah SYARIKAT NUTRISI NOMBOR 1 DI U.S dan sudah lebih 
56 tahun bertapak maka tiada ragu sebab ia sudah melabur berbillion dollar sebelum mengeluarkan sesuatu produk untuk penyelidikan. Sebuah syarikat yang sangat diakui teliti dalam mengeluarkan produk yang semulajadi.

2. FDA (badan berkuasa di US) menyatakan menggunakan DAUN ALFALFA BERKEMUNGKINAN SELAMAT tetapi menggunakan BIJI BENIH alfalfa secara BERPANJANGAN BERKEMUNGKINAN TIDAK SELAMAT kerana kemungkinan boleh beri tindak balas autoimmune pada pesakit lupus erythematosus (SLE).

JAWAPAN: Alfalfa shaklee dari sumber daun alfalfa. Dan sebagai langkah selamat sudah juga dinyatakan pada label botol shaklee bahawa TIDAK BOLEH DIAMBIL OLEH PESAKIT SLE. Sudah nyata dan jelas, maka tiada keraguan kenapa pula ia tidak boleh diambil oleh orang biasa yang tiada SLE.

3. FDA juga mendapati makan alfalfa dalam kadar yang berlebihan dan berpanjangan boleh memudaratkan jadi mudah mendapat sunburn, lepuhan dan ruam pada kulit.

JAWAPAN: sebab itu ada sukatan pada botol. Maximum adalah 10 biji sehari. Shaklee dah kaji kenapa hanya max 10. Kalau makan 50 biji sehari memang mudarat kena tanggung sendiri. Maka itulah pentingnya konsultasi yang betul bukan makan ikut sedap tekak je tanpa mengikut arahan penggunaan. 

4. Pesakit yang mengambil ubat-ubat tertentu diingatkan berbincang dengan doktor terlebih dahulu sebelum mengambil alfalfa.

JAWAPAN: memang betul apa-apa suplemen pun jika kita ada mengambil ubatan doktor yang kita sendiri tidak pasti maka silalah rujuk doktor kerana alfalfa adalah herba. 

5. Penggunaan alfalfa dalam kadar yang BERLEBIHAN DAN BERPANJANGAN MUNGKIN tidak selamat pada ibu hamil dan menyusukan bayi.

JAWAPAN: memang kita tidak konsultasi makan alfalfa pada ibu hamil tetapi pada ibu menyusu dibolehkan mengikut dos yang dibenarkan. 

6. Pesakit kanser, fibroid tidak digalakkan mengambil alfalfa, tetapi belum dibuktikan dari segi kajian klinikal.

JAWAPAN: memang kita pun tidak benarkan pesakit-pesakit ini ambil alfalfa walau belum terbukti ada kajian klinikal mengenainya.

7. Pesakit yang mengambil ubat untuk cairkan darah seperti WARFARIN tidak digalakkan ambil alfalfa.

JAWAPAN: Kandungan vitamin K dalam alfalfa boleh memekatkan darah maka memang sesiapa yang mengambil UBAT CAIR DARAH (WARFARIN) memang kita tak benarkan ambik alfalfa.

Maka tiada ragu nak ambil alfalfa jika anda tahu apa yang anda ambil kan? Sebab itu pentingnya konsultasi ‘SALES AFTER SERVICE”. Jangan buat pembelian dengan orang yang tiada ilmu untuk consult anda atau membeli di merata tempat yang tiada sumber untuk anda rujuk. 

PROMOSI BESAR-BESARAN PEMBUKAAN 2014, ALFALFA COMPLEX!!!


Disclaimers* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Nak order dgn HOTT PRICEEEE?
Jamin harga meletoppp!
≧◠◡◠≦✌

[INFO] KOMBO ESP SUPER SPECIAL YANG DIGEMARI RAMAI!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam kenal semua pembaca…

ESP adalah suplemen yang sangat MULTI-PURPOSE.. orang kata dia ni macam ala-ala “PLAYGIRL”.. kenapa? sebab dengan semua “pakwe” dia nak kawan.. hehe.. tapi still, orang suka dia juga! 


ESP memberikan banyak kebaikan kepada mereka yang mengamalkannya.. dan apabila dipadankan dengan suplemen lain, kesan nya lagi MELETOP!


Jom dapatkan salah satu KOMBO ESP ini pada harga MENARIK sempena PEMBUKA tahun 2014. Tawaran harga sah sehingga jam 9.30 malam ini SAHAJA! Potongan harga sehingga 15%!!!

Ini apa kata mereka yang telah pun mengambil ESP!
✔ “alhamdulillah.. saya amalkan esp dengan omega start dari minggu ke-25, rasa badan lebih bertenaga.. baby pun ok”
✔ “sis nak beritahu.. saya dah preg 5 minggu.. alhamdulillah.. sy ambil esp + gla dah dua bulan.. syukur, rezeki”
✔ “alhamdulillah, sis.. esp dengan alfalfa betul2 bantu sy.. production susu sy dh byk skrg, baby pn cepat kenyang”
✔ “berat bdn sy dah kurang 5 kg, sis.. baru je amik esp ngn lecithin sebulan lebih.. alhamdulillah.. seronok! tq, sis..”
✔ “alhamdulillah memang best amik esp + zinc tu.. luka bersalin cepat sembuh, badan pun lebih bertenaga compare dengan masa bersalin anak first..”
✔ “syukur, gastric sy dh berkurangan dah, sis.. sy continue makan esp ngn peppermint tu setiap hari”
✔ “husband sy kata kulit sy nampak lain.. lebih lembut.. ni semua penangan esp dgn vitamin e.. mmg best!”
Disclaimers* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Nak order dgn HOTT PRICEEEE?
Jamin harga meletoppp!
^_^


[PROMOSI] COMBO ALFALFA COMPLEX SHAKLEE YANG MENAKJUBKAN!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam kenal semua pembaca…
Sempena BULAN PROMOSI ALFALFA COMPLEX…

ini dia…. COMBO ALFALFA COMPLEX 


pilih je nak set yang mana? semua pun boleh!
❁  set KURUS
❁  set KESUBURAN
❁  set KULIT
❁  set RESDUNG
❁  set ASMA
❁  set KEPUTIHAN
❁  set SUSU BAJET
❁  set GOUT
❁  set CINTA (wow!!! mesti tertanya-tanya apakah itu)

nak tau apa kelebihan dan kebaikan setiap set tu, boleh pm kami!



❥ harga SUPER MURAH dan RUNTUH !
 beli 6 botol Alfalfa dapat PERCUMA 1 BOTOL
 Jimat $$$
❥ Boleh kongsi dengan rakan-rakan
 FREE consultation


Pergghhhhhh… memang best! jom beli!!!

Disclaimers* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Nak order dgn HOTT PRICEEEE?
Jamin harga meletoppp!
^_^


[TESTIMONIAL] Bagaimana Saya Diet Dengan Shaklee

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam kenal semua pembaca…

Ramai orang salah faham dengan definisi diet. Diet adalah pengambilan gizi makanan yang seimbang setiap hari. (saya elaborate sendiri). Apa yang ramai orang buat, diet = tak makan nasi, makan roti sahaja, berlapar etc.

Saya sudah 2 kali beranak.
Beranak pertama kali,amik masa 1 tahun 8 bulan untuk ‘rasa’ kurus balik.
Tup tup, saya pregnant lagi pulak. 😉

Beranak kali kedua, saya ‘rasa’ saya cepat kurus balik.
Alhamdulillah.
Sakit-sakit sendi, sengal-sengal badan pun tak ada.
Mungkin sebab lebih disiplin masa berpantang.
Cepat jer berat turun..Dalam pantang dah loss weight 10kilo’s


Ini gambar selepas bersalin..Relax je duduk bersila kan??? memang tak rasa ‘ngilu’ sebab tak banyak jahit pun..Alhamdulillah..mudah bersalin kali ni..proses bersalin pun cepat je..berat masa ni 63kg
Ini lah antara vitamin yang saya amalkan semasa dalam pantang sehingga kini. Masa tu vitamin C habis setahun kan, so saya gantikan dengan Vitamin E sebagai antioksidan dan penyembuhan dalaman selepas bersalin..

inilah antara 3 produk shaklee yang membantu saya diet sambil menyusukan bayi saya. ALFALFA COMPLEX + OMEGAGUARD + ESP

sebelum saya cerita fungsi untuk setiap 1, biar saya beritahu keberkesanannya pada saya.

Seminggu selepas bersalin saya amalkan makan alfalfa, 
angin tak sudah-sudah keluar dari badan saya. atas bawah keluar angin..serius ;p
Alfalfa juga membantu meningkatkan pengeluaran susu semasa tempoh berpantang..

seminggu lepas saya amalkan omegaguard 3 biji sehari,
perut saya (akibat mengandungkan 2 orang putri) dah kembali kempis.
serius!
happy bukan kepalang.
Alhamdulillah, dengan izin Allah, omegaguard dapat bakar lemak-lemak degil tu dalam masa seminggu je.

Dalam masa yang sama, saya tersedar yang kulit saya semakin tulus dan mulus.
bila garu2, tak de lagi bekas2 putih tanda kulit kering.
ini bermakna, ESP telah menjalankan fungsinya dengan baik sekali dalam tubuh saya.
Alhamdulillah, sekali lagi dengan izin Allah, ESP dapat membekalkan protien yang saya perlukan setiap hari dan telah melembapkan kulit saya.


ok…sekarang saya cerita kenapa perlu ambil 3 suplement ini untuk dapatkan impak yang maksima (macam cerita filem IMPAK MAKSIMA pula)

Untuk kurus secara sihat, kita perlukan 3 elemen penting.


1. Detox ~ ALFALFA / HERB LAX
2. Pembakar lemak ~ LICITHIN / OMEGAGUARD
3. Protein ~ ESP / CINCH


saya explain secara ringkas saja ye supaya mudah faham.
1st 
kita kene detox kan dulu badan kita, bersihkan usus supaya suplemen dan vitamin mudah serap.
bila mudah serap, cepatlah vitamin tu memberi kesan.


2nd 
kita terus pada tujuan kita untuk kurus dengan membakar lemak2 tepu di badan.
kebanyakkan kita ni gemuk di sebabkan lemak2 yang tak terurai dalam badan.

3rd 
lepas lemak2 tadi sudah terbakar, kita mesti mengototkan semula bahagian2 lemak yang dah terbakar supaya tidak lah gelebeh2 di bahagian tu.


mudah kan?
itu lah konsep peng’kurus’an diri dengan shaklee.


TAPI…
3 supplement tadi, bukan semata2 untuk detox, bakar lemak dan membina otot. Setiap 1 suplemen tu ada kebaikannya yang lain.

apa kebaikannye?
teruskan membaca..

ALFALFA COMPLEX

  • mencuci hati, darah dan usus
  • melawan alahan
  • baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut
  • menyingkirkan lemak dan kolestrol
  • melawan tumor
  • melegakan keletihan
  • mencegah / merawat atritis


OMEGAGUARD

  • menyerap vitamin yang larut lemak
  • melindungi hati
  • pemecah lemak dan kolestrol
  • pelangsingan
  • mencantikkan otot dan kulit
  • memperbaiki alergi
  • mempertingkatkan daya ingatan
  • meringankan stress
  • menghalang tekanan darah tinggi
  • memperbaiki prostat lelaki
  • meringankan sembelit

ESP

  • awet muda
  • baik untuk hormon
  • baik untuk prostat
  • kulit remaja
  • pembekal tenaga
  • membaiki pigmentasi
  • membaiki memor
so,
macam mana?
nak cuba diet cara saya?
saya makan nasi macam selalu. saya tak bersenam macam selalu juga. tapi saya dapat langsingkan tubuh saya. Dibawah ni gambar semasa pergi bercuti ke Johor pada bulan November 2013 lepas. Berat saya dah kembali ke asal 49kg…:)



Disclaimers* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Nak order dgn HOTT PRICEEEE?
Jamin harga meletoppp!
^_^


[TESTIMONIAL] Semarakkan Cinta dengan Alfalfa Complex!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam kenal semua pembaca…
Apa yang menarik untuk promosi bulan November? Sudah tentunya Alfalfa Complex..


Pada yang belum mengetahui mengenai fungsi Alfalfa, berikut adalah kelebihan & khasiat Alfalfa untuk lelaki & perempuan :

– dikatakan tumbuhan terbaik yg mengandungi segala zat keperluan harian,
– melegakan sakit sendi & belakang,
– menghilangkan kelesuan & tekanan
– memberi kelegaan semasa haid (utk wanita)
– merawat arthitis
– bagus utk alergi & ekzema
– merawat asma
– mencuci usus bg membuang toksik
– mencuci buah pinggang & merawat kencing kotor
– meneutralkan asid dlm badan
– merawat masalah keputihan (utk wanita)
– membesar & menegangkan payudara (utk wanita)
– bertindak seperti kacip fatimah kpd para isteri
– memulihkan urat slps bersalin (utk wanita)
– membantu masalah penghadaman & pencernaan
– meningkatkan stamina seorang suami
– melegakan sembelit
– membuang angin dalam badan
– Milk booster utk ibu menyusu
– untuk pesakit gout
Sesuai sangat la Alfalfa ni dibuat offer di bulan yang penuh dengan semangat cinta ni. Kenapa? Kerana Alfalfa boleh merawat keputihan, selain membantu dalam mengurangkan ‘rasa sakit ketika bersama’ dan juga boleh mengetatkan mana yang longgar pada wanita yang dah bersalin 😉 Ini pengalaman saya sendiri yang dah konsisten makan since berpantang anak kedua ni…Nak kongsi testimoni pengguna lain dengan anda semua..^-^


Disclaimers* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Nak order dgn HOTT PRICEEEE?
Jamin harga meletoppp!
^_^


[TESTIMONIAL] Masalah Keputihan Saya Teruk!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam kenal semua pembaca…

Pernah alami masalah keputihan? ‘Keputihan’ yang disebabkan oleh keluaran lendir dari faraj seringkali menimbulkan kerunsingan dan ketakutan di kalangan wanita-wanita. Even yang dah berkahwin. Yang masih anak dara lagi lah risau, ye tak?

Perkara yang paling ditakuti sekali ialah jangkitan kuman (venereal disease) seperti siplis dan gonorrhea iaitu penyakit –penyakit yang dijangkitkan menerusi hubungan seks. Perkara lain yang merunsingkan wanita ialah kemungkinan beliau mengidap penyakit kanser pada bahagian peranakan. Bagi gadis-gadis yang belum berkahwin, pengeluaran keputihan menimbulkan persoalan samada mereka mengidap penyakit yang mengancam kesuburan mereka di masa hadapan kelak.

1. Peranan lendir di dalam faraj

Pengeluaran lendir keputihan dari kemaluan tidak semestinya menandakan penyakit. Disebaliknya ia mungkin tanda seperkara yang biasa sahaja. Lendir dikeluarkan oleh faraj dan pangkal rahim untuk tujuan tertentu. Ia dikeluarkan oleh sel-sel dan kilang-kilang khas pengeluar lendir.

Lendir ini mempunyai tugas pelindung kepada sel-sel dan dinding saluran faraj. Jika tanpa lendir, sel-sel tersebut akan menjadi kering dan rosak. Kekeringan faraj sering dialami oleh wanita-wanita yang telah putus haid (menopause) dan iini boleh menimbulkan masalah seperti rasa sakit sewaktu bersetubuh dan terkeluarnya darah dari dinding faraj.

Lendir faraj juga mempunyai peranan penting dalam peranan persetubuhan dan pengeluaran lendir bertambah banyak ketika naik syahwat dan ketika bersetubuh. Dalam keadaan demikianlendir adalah dikeluarkan oleh kilang-kilang lendir yang khusus dan terletak di bibir faraj. Keluaran lendir dari faraj yang berlebihan boleh berlaku di kalangan gadis-gadis yang sedang di alam percintaan dan gadis-gadis yang tinggi syahwatnya.

Pangkal rahim (cervix) juga mengeluarkan lendir denga tujuan-tujuan tertentu. Lendir pangkal rahim memainkan peranan dalam percantumandi antara benih lelaki (sperm) dan benih perempuan (ovum) di dalam proses persenyawaan.

Lendir ini mempunyai daya untuk membekal makanandan tenaga kepada benih-benih lelaki untuk beberapa hari dalam keadaan hidup jika sperma terletak di dalam lendir di pangkal rahim (pada kebiasaannya benih lelaki hanya hidup di antara 24-28 jam sahaja). Sifat dan keadaan lendir di pangkal rahim berubah dengan pusingan haid oleh sebab terpengaruh dengan perubahan paras hormon.

2. Apakah yang mengawal pengeluaran lendir?

Pengeluaran lendir dari faraj adalah dipengaruhi oleh paras-parashormon-hormon iaitu estrogen dan progesteron di dalam darah wanita. Hormon-hormon tersebut menambah bilangan kilang-kilang lendir dan membesarkan saluran-salutran kilang tersebut. Kenaikan dalam paras hormon tersebut , menambahkan lagi pengeluaran lendir dari dinding faraj dan pangkal rahim.

Keadaan ini sering kita temui apabila seorang wanita hamil. Ketika kehamilan kandungan hormon-hormon estrogen dan progesteron meningkat naik dan ini seringkali menyebabkan pengeluaran lendir yang berlebihan dari biasa.

Keadaan yang sama seringkali dialami oleh wanita-wanita yang memakan pil perancang keluarga keranapil tersebut mengandungi kedua jenis hormon etsrogen dan progesteron. Wanita-wanita yang sedang dalam rawatan dengan ubat-ubat hormon oleh sebab penyakit-penyakit yang tertentu seperti endometriosis kadang-kala juga mengalami pengeluaran lendir yang berlebihan. Keadaan-keadaan tersebut di atas adalah dianggap sebagai fisiologi atau biasa dan tidak perlu merasa gempar atau bimbang.

Pengeluaran lendir yang berlebihanjuga boleh berlaku kerana gangguana jiwa seperti keadaan yang menimbulkan kesedihan atau kegembiraan yang amat sangat. Begitu jugawanita-wanita yang bekerja kuat dan memerlukan tenaga fizikal yang banyak, pengeluaranlendir yang berlebihan juga boleh berlaku.

Sifat lendir yang normal
Pada kebiasaannya sifat dan rupa lendir atau keputihan itu adalah jernih , cair tanpa berbau dan tidak diiringi rasa gatal.

3. Keputihan sebagai tanda penyakit

Pengeluaran lendir atau keputihan boleh menandakan sejenis penyakit pada faraj dan sistem peranakan. Di dalam keadaan sedemikian, pada kebiasaannya lendirnya bersifat putih pekat, kelihatan seperti nanah, seringkali berbau busuk serta diiringi rasa gatal-gatal pada sekeliling faraj. Adakalanya warna lendir itu berwarna kemerahan atau coklat kerana bercampur darah. Ini adalah tanda yang perlu diawasi kerana ada kemungkinan besar ada sejenis jangkitan kuman berlaku.

4. Jenis-jenis jangkitan kuman

Beberapa jenis kuman boleh menjangkiti faraj, rahim dan saluran fallopian. Sesetengah daripada jangkitan kuamn hanya terhad kepada faraj tanpa melibatkan rahim dan saluran fallopian. Keadaan ini tidak begitu membahayakan. Tetapi apabila jangkitan kuman merebak kepada saluran fallopian di antara perkara-perkara yang akan timbul dalam jangka-masa panjang ialah kemandulan, masalah haid, kesakitan dan lain-lain.

i. Kuman
Kuman bakteria jenis E-coli adalah kuman yang sering menjangkiti kemaluan dan perkakas peranakan. Kuman-kuman yang lain yang merbahayakan ialah kuman gonorrhea dan siplis. Kuman yang digelar dengan nama ‘Trichomonas’ sering juga menjangkiti kemaluan dan menyebabkan pengeluaran lendir yang berwarna kehijauan dengan disertai gatal-gatal dan bau busuk

ii. Kulat
Kulat yang digelar dengan nama ‘Monilia’ atau ‘candida’ sering menjangkiti wanita yang sedang hamil atau mengidap kencing manis.

iii. Virus
Virus seperti ‘herpes’ dan ‘chlamydia’ sering menjangkiti kemaluan dan perkakas peranakan.

5. Apakah bahaya jangkitan kuman

Di antara-antara penyakit jangkitan kuman terdapat beberapa jenis yang membahayakan terutama jika ia menyerang saluran fallopian. Ia menyebabkan kemandulan , kesakitan ketika haid, pendarahan yang banyak selepas persetubuhan. Kuman yang hanya menyerang faraj dan pangkal rahim kurang merbahaya kerana masalah-masalah yang ditimbulkan adalah kecil iaitu sakit sewaktu bersetubuh, pendarahan selepas bersetubuh. Tetapi ia jarang menyebabkan masalah-masalah yang teruk dan kemandulan.

6. Bagaimana kuman berjangkit?

Wanita-wanita yang hamil, selepas bersalin , selepas gugur, memakan pil perancang keluarga, memakai alat dalam rahim seperti IUD dan lepas putus haid mempunyai lebih risiko untuk dijangkiti kuman.
Kebanyakan jangkitan kuman adalah hasil dari perhubungan seks.. Oleh itu adalah tidak memeranjatkan jika penyakit tersebut lebih sering dihadapi oleh wanita-wanita pelacur dan mereka yang mengamalkan seks rambang (promiscuity). 
Pasangan lelaki atau suami boleh mengidap penyakit yang sama khususnya ‘gonorrhea walaupun tidak mengalami apa-apa tanda penyakit tetapi ia hanya menyimpan kuman tersebut di dalam kemaluannya dan boleh menjadi sumber penularan dari satu mangsa ke mangsa lain.



Disclaimers* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Nak order dgn HOTT PRICEEEE?
Jamin harga meletoppp!
^_^