[INFO] Bahayakah Suplemen Alfalfa?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam kenal semua pembaca…

Ramai betul yang prihatin dan amik berat dengan alfalfa sekarang ye. Macam-macam versi ada. Maklumla promosi bulanan Shaklee bulan Januari ni ialah Alflafa Complex. Ramai yang utarakan isu alfalfa setelah membaca artikel bahayakah menggunakan suplemen alfalfa,  11/7/2012 dari blog Dr Zubaidi.

Saya memang sangat setuju dengan artikel yang sangat bagus itu. Artikel yang bagus tetapi ramai yang baca separuh atau cepat buat andaian tanpa memahami isu yang diutarakan di dalamnya.
Untuk memudahkan anda, maka saya ringkaskan kenyataan dalam artikel tersebut dan cuba menjawab sebaiknya. Mari kita tengok apa sebenarnya yang orang takut dengan alfalfa ini?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

1. Penyataan Dr Zubaidi, tidak salah ambil suplemen dan pastikan dari syarikat yang boleh dipercayai terutama dari segi penjagaan KESELAMATANNYA.

JAWAPAN: Memang betul dan shaklee adalah SYARIKAT NUTRISI NOMBOR 1 DI U.S dan sudah lebih 
56 tahun bertapak maka tiada ragu sebab ia sudah melabur berbillion dollar sebelum mengeluarkan sesuatu produk untuk penyelidikan. Sebuah syarikat yang sangat diakui teliti dalam mengeluarkan produk yang semulajadi.

2. FDA (badan berkuasa di US) menyatakan menggunakan DAUN ALFALFA BERKEMUNGKINAN SELAMAT tetapi menggunakan BIJI BENIH alfalfa secara BERPANJANGAN BERKEMUNGKINAN TIDAK SELAMAT kerana kemungkinan boleh beri tindak balas autoimmune pada pesakit lupus erythematosus (SLE).

JAWAPAN: Alfalfa shaklee dari sumber daun alfalfa. Dan sebagai langkah selamat sudah juga dinyatakan pada label botol shaklee bahawa TIDAK BOLEH DIAMBIL OLEH PESAKIT SLE. Sudah nyata dan jelas, maka tiada keraguan kenapa pula ia tidak boleh diambil oleh orang biasa yang tiada SLE.

3. FDA juga mendapati makan alfalfa dalam kadar yang berlebihan dan berpanjangan boleh memudaratkan jadi mudah mendapat sunburn, lepuhan dan ruam pada kulit.

JAWAPAN: sebab itu ada sukatan pada botol. Maximum adalah 10 biji sehari. Shaklee dah kaji kenapa hanya max 10. Kalau makan 50 biji sehari memang mudarat kena tanggung sendiri. Maka itulah pentingnya konsultasi yang betul bukan makan ikut sedap tekak je tanpa mengikut arahan penggunaan. 

4. Pesakit yang mengambil ubat-ubat tertentu diingatkan berbincang dengan doktor terlebih dahulu sebelum mengambil alfalfa.

JAWAPAN: memang betul apa-apa suplemen pun jika kita ada mengambil ubatan doktor yang kita sendiri tidak pasti maka silalah rujuk doktor kerana alfalfa adalah herba. 

5. Penggunaan alfalfa dalam kadar yang BERLEBIHAN DAN BERPANJANGAN MUNGKIN tidak selamat pada ibu hamil dan menyusukan bayi.

JAWAPAN: memang kita tidak konsultasi makan alfalfa pada ibu hamil tetapi pada ibu menyusu dibolehkan mengikut dos yang dibenarkan. 

6. Pesakit kanser, fibroid tidak digalakkan mengambil alfalfa, tetapi belum dibuktikan dari segi kajian klinikal.

JAWAPAN: memang kita pun tidak benarkan pesakit-pesakit ini ambil alfalfa walau belum terbukti ada kajian klinikal mengenainya.

7. Pesakit yang mengambil ubat untuk cairkan darah seperti WARFARIN tidak digalakkan ambil alfalfa.

JAWAPAN: Kandungan vitamin K dalam alfalfa boleh memekatkan darah maka memang sesiapa yang mengambil UBAT CAIR DARAH (WARFARIN) memang kita tak benarkan ambik alfalfa.

Maka tiada ragu nak ambil alfalfa jika anda tahu apa yang anda ambil kan? Sebab itu pentingnya konsultasi ‘SALES AFTER SERVICE”. Jangan buat pembelian dengan orang yang tiada ilmu untuk consult anda atau membeli di merata tempat yang tiada sumber untuk anda rujuk. 

PROMOSI BESAR-BESARAN PEMBUKAAN 2014, ALFALFA COMPLEX!!!


Disclaimers* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Nak order dgn HOTT PRICEEEE?
Jamin harga meletoppp!
≧◠◡◠≦✌

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s